W dniach 25.02-01.03.2019 r. w naszej szkole odbył się Tydzień Profilaktyki pod hasłem "Emocje są naturalne, ale dają się opanować", w którym uczestniczyli wszyscy uczniowie klas IV-VIII, wychowawcy, nauczyciele oraz rodzice. Do współpracy zaprosiliśmy specjalistów, szkoleniowców Akademia Dynamiczna Tożsamość (adT), autorów projektu "Jak pracować profilaktycznie z dzieckiem w wieku 13-15 lat" – Beatę Staszyńską-Hansen oraz Onno Hansen-Staszyńskiego, którzy przygotowali autorski program dopasowany do potrzeb naszej szkoły.
Tydzień rozpoczął się konferencjami dla uczniów w sali gimnastycznej. Na uczniów czekały zadania z wykorzystaniem karteczek koloru zielonego "TAK" i koloru czerwonego "NIE". Przez kolejne trzy dni uczniowie trenowali swoje umiejętności podczas warsztatów. Każda klasa wraz z wychowawcą trenowała „O2O – Obywatel do Obywatela“ czyli modelowany dialog 90 sekundowy. W czasie warsztatów zostały przeprowadzone zarówno dialogi rówieśnicze, jak i międzypokoleniowe.
Zajęcia rozpoczynały się od pytania „Ile trwa 90 sekund?" Czy to dużo czy mało czasu na rozmowę? Za pomocą stopera zmierzyliśmy rzeczywiste 90 sekund i ponownie zapytaliśmy uczniów o to czy to dużo, czy mało. Następnie przystąpiliśmy do części praktycznej warsztatów – dialogów "O2O". Tematy dialogów brzmiały: Kiedy śmieszne lub obraźliwe publikacje bolą? Co robisz, kiedy śmieszne lub obraźliwe publikacje bolą? Uczniowie losowali role pytającego - gospodarza dialogu lub osoby odpowiadającej. Przez cały czas, kiedy trwały dialogi w wylosowanych parach uczestnicy widzieli na tablicy pytania jako pomoc dla siebie.
Bycie słuchanym w klasie przez rówieśników wywołuje duże emocje. W zadaniu uczniowie mieli starać się opanować emocje, których wynikiem miała być efektywna komunikacja. Uczniowie uczyli się, jak ważne jest panowanie nad własnymi emocjami.
Nasz Tydzień Profilaktyki zakończyła konferencja podsumowująca dla nauczycieli i rodziców pt. "Jak dzięki wspólnemu działaniu dziecko może bezpiecznie dorosnąć". Podczas konferencji został zaprezentowany przebieg całego tygodnia oraz wykład "Jak mądrzy dorośli mogą wpierać dziecko".
Kolejnym krokiem dalszej pracy wychowawczo-profilaktycznej będzie przeprowadzenie w klasach godziny wychowawczej w oparciu o wcześniej opracowany model lekcji. Będzie to zarówno podsumowanie Tygodnia Profilaktyki, jak również proces zintegrowania wspólnot klasowych i wzmocnienia relacji wychowawca – uczniowie.
Dziękujemy wszystkim za współdziałanie oraz zaangażowanie podczas Tygodnia Profilaktyki "Emocje są naturalne, ale dają się opanować".